Boekrecensie: Floor staat er niet alleen voor

Boekrecensie: Floor staat er niet alleen voor image

Mijn collega’s weten het. De pleegouders die ik de afgelopen dertien jaren begeleid heb weten het. Mijn gezinsleden weten het ook. Ik hou van boeken. Vakliteratuur staat op een mooie derde plek met kort daarboven op nummer twee een bonte verzameling kookboeken. Met stip op nummer 1 staan op een plank die er bijna onder bezwijkt echter de kinderboeken met een therapeutische bijklank. Een zelfverzonnen omschrijving hoor maar het dekt de lading aardig denk ik. In veel gevallen betreft die bijklank pleegzorg. Die boeken deelde ik graag met de pleegouders waar ik thuis kwam en nu voor de laatste keer ook met de lezers van de nieuwsbrief.

Deze keer werd ik blij verrast met een boekje wat vers van de pers is: Floor staat er niet alleen voor. Niet geheel toevallig werd dit boek begin november gelanceerd, midden in de Week van de Pleegzorg. Het is geschreven met steun van Stichting Kinderpostzegels, op verzoek van Entrea Lindenhout, specialistische jeugdhulp in Gelderland. De schrijfster van het boekje, Jantine Riksen – van den Berg, was zelf 16 jaar werkzaam bij deze organisatie en put voor haar verhaal uit haar ruime eigen ervaring. Ze is moeder van drie kinderen en daarnaast deeltijd pleegmoeder. Ze schreef het boek met behulp van ervaren kinderboekenschrijfster Nanda Roep, bekend van de kinderboekenserie Plaza Patatta.

Floor is kwaad
Het boek neemt je mee in het verhaal van Floor. Floor die eerst nog samen met haar kleine zusje Lizzy bij haar moeder woont. Haar moeder met wie het niet goed gaat. Sinds  papa is vertrokken ligt mama alleen nog maar in bed. Floor moet alles zelf doen en hoewel ze ontzettend haar best doet, gaat het allemaal mis. Ze komt te laat op school, haar kleding is vies waardoor ze ook nog eens gepest wordt door die nare meiden in de klas en als klap op de vuurpijl belt de buurvrouw naar jeugdzorg. Rachel brengt haar vervolgens naar een pleeggezin, zonder Lizzy. Floor is kwaad. Kwaad omdat ze niet weet waar Lizzy is, kwaad omdat ze de regels in dit nieuwe huis niet kent, kwaad omdat een andere mama voor Lizzy zorgt en kwaad omdat ze het stiekem steeds fijner gaat vinden in dat gezin wat niet het hare is. Ook heeft ze zoveel vragen waarvan ze er niet eentje durft te stellen.

Door dit boekje te lezen word je je bewust van de vragen die pleegkinderen kunnen hebben maar niet durven te stellen. Je wordt je bewust van waar bepaald gedrag soms vandaan komt en leert er achter te kijken. Je wordt je bewust van de kwetsbare positie van de biologische ouders die ondanks hun gemaakte fouten wel heel veel van hun kind houden.

Geef dit boek weg aan iemand die het pleegouderschap overweegt!
Officieel is Floor staat er niet alleen voor een kinderboek maar het is zeker ook goed te gebruiken als hulpmiddel om pleegzorgbetrokkenen meer inzicht te geven in de belevingswereld van een meisje als Floor. Denk aan biologische kinderen van pleegouders maar ook mensen die het pleegouderschap overwegen. Net als de vorige keren geven we het boekje graag weg middels een winactie. Deze keer zouden wij het leuk vinden als je het boekje weggeeft aan iemand die het pleegouderschap overweegt. Stuur een mailtje naar pleegzorg@enver.nl met daarin het adresgegevens van de mensen aan wie je het boekje zou willen geven. Wij zullen het dan namens Enver en namens jou opsturen. Natuurlijk kun je het boekje ook zelf aanschaffen, via de website www.nandaroep.nl is het te koop voor €14,95.

Deze recensie is geschreven door Tamara Bardega, gebiedsmanager pleegzorg

Gepubliceerd op donderdag 22 december 2022